معرفی برند اپل Apple

معرفی برند اپل Apple

شرکت اپل (به انگلیسی: Apple Inc) شرکتی چند ملیتی آمریکایی می باشد که در زمینهٔ طراحی و ساخت لوازم الکترونیکی مصرفی و نرم‌ افزارهای کامپیوتری فعالیت می‌کند. در این مقاله داستان و قصه ی اپل را خواهیم گفت و از روزهای آغازینی که جرقه ی ایجاد اپل زده شده تا به امروز که به شهرت و آوازه زیادی رسیده سخن می گوییم.

معرفی برند اپل

این شرکت با فعالیت های فراوانش در دهه‌ٔ هفتاد ميلادي توانست ريز رايانه‌هاي اپل I، اپل II، اپل III و پس از آن مکينتاش را به بازار معرفی نموده و به آغاز و گسترش نوعي رايانه شخصي کمک فراواني نمود.

شرکت اپل، شرکتی است که به تولید سخت‌افزارهاي نوين و داراي طراحي صحيح معروف است. از جمله محصولات سخت‌ افزاري اين شرکت مي‌توان به آن ها اشاره نمود آیپاد، آیمک، مک بوک و آیفون می باشند.

اما اینها تنها فعالیت های اپل نیستند بلکه این کمپانی مشهور در زمينه‌ٔ توليد نرم‌افزار هم فعاليت دارد. نرم‌افزارهاي آي‌تونز، آي‌لايف ، آي ورک و سيستم‌عامل مورد استفاده در رايانه‌هاي اين شرکت مک اواس ده نيز نمونه‌هايي از فعاليت نرم‌افزاري اين شرکت هستند.

درواقع مديريت اجرايي اين شرکت برعهدهٔ استيو جابز است. وي همراه با استيو وزنياک بنيانگذار شرکت نيز بوده‌ است و به همکاری و داوری شخصی به رونالد وین که شریک سوم آن ها می باشد شروع به کار کردند اما آقای وین 12 سال پس از فعالیت سهام خود را با 500 دلار فروخت. در ادامه تاریخچه اپل و محصولاتش را تا به امروز بررسی خواهیم نمود. با ما همراه باشید.

چرا نامش اپل شد؟

بسیار برای شما ممکن است سوال پیش آمده باشد که چرا اپل نام گزاری شده است؟ بر اساس زندگی نامه استیو جابز، نام اپل توسط جابز و بر اساس خاطراتی که او از مزرعه سیب به خاطر داشت، مطرح شده بود. به نظر استیو جابز این نام الهام بخش ترین نامی بود که می شد برای شرکت انتخاب شود. نام اپل همچنین با حرف A آغاز می شود و چون A اولین حرف زبان انگلیسی است، آشناترین حرف برای هر گوشی است.

نماد اپل

نخستین نماد برند اپل (Apple) که توسط استیو جابز و رون وین طراحی شده بود، تصویری از اسحاق نیوتون را در حالی که زیر درخت سیب نشسته بود نشان می داد. البته این طرح بعد از مدت کوتاهی با تصویر یک سیب گاز زده که به رنگ رنگین کمان بود تعویض شد. این طرح را راب جانوف در سال 1977 میلادی طراحی کرده بود. در آگوست 1997 یعنی یک سال پس از معرفی iMac G3، شرکت اپل به طور رسمی طرح رنگین کمانی را از لوگوی خود حذف کرد و به جای آن از لوگوی سیب گاز زده تک رنگ استفاده کرد. از سال 1999 تا 2003 رنگ لوگوی اپل آبی روشن بود و از 2007 تا 2013 تم شیشه ای شفاف برای لوگوی اپل به کار می رفت.

تاریخچه برند اپل

کمپانی اپل در سال ۱۹۷۱ توسط دو دوست با نام های استیو و زنیاک ۲۱ ساله که مهندس کامپیوتر بود و همچنین استیو جابز ۱۶ ساله خلاق متولد شد. در آن زمان در طی گذشت شش سال از آشنایی این دو نفر در سال ۱۹۷۷ با معرفی کامپیوتر شخصی اپل I که در گاراژ خانه جابز به صورت دستی ساخته شده بود رسماً با نام تجاری Apple Computer Inc به بازار تکنولوژی وارد شد و توانست ظرف مدت کوتاهی با فروش تعدادی از این مدل کامپیوتر شخصی، اعتباری برای خود دست و پا کند و در بازار تکنولوژی نفوذ خوبی پیدا کرد.

به دنبال این پیشرفت بزرگ شرکت اپل بلافاصله در سال ۱۹۷۷ نوع دیگری از کامپیوتر شخصی یعنی اپل II را وارد بازار کرد که به دلیل مجهز بودنش به فلاپی درایو ۵٫۲۵ اینچی از رقبای دیگر خود در آن دوره نظیر کمودور پی‌ای‌تی که از نوار مغناطیسی برای ذخیره‌سازی اطلاعات استفاده می‌کرد، پیشی گرفت و به سرعت در بازار نفوذ کرد و هواداران زیادی را به خود اختصاص داد.

در سال ۱۹۸۰ بزرگ ‌ترین رقیب آن دوره اپل یعنی آی‌ بی‌ ام که با تجهیز کامپیوترهای خود به سیستم‌عامل داس توانسته بود سهم زیادی از بازار فروش را به خود اختصاص دهد اپل را نگران کرد به همین خاطر اپل سعی کرد با معرفی مدل اپل III که به نوعی بهینه شده سری اپل II به‌ شمار می‌آمد با وارد رقابت جدی شود.

اما این عجله و رقابت سبب شد تا محصول ارائه شده ایراداتی داشته باشند و به دلیل ایراداتی که در طراحی این مدل وجود داشت صدها دستگاه از اپل III فروخته شده به این کمپانی برگردانده شوند اما اپل از کار و فعالیت دست نکشید و شروع کرد به پیدا کردن راه حل مشکلات محصول و همین سبب خلق مدلی جدید شد.

انقلاب عظیم اپل در زمینه کامپیوتر های شخصی در سال ۱۹۸۳ رخ داد. این شرکت با ارائه مدل «لیسا» که اولین کامپیوتر مجهز به ماوس و سیستم‌عامل دارای واسط گرافیکی، آیکون‌ها و پنجره‌ها بود توانست در سال 1983 به خوبی در بازار نفوذ کند. تلاش های اپل بازهم ادامه دارد. پس از آن کمپانی اپل در سال ۱۹۸۴ سیستم‌عامل مکینتاش را که تبلیغ زیادی برای آن شده بود را روانه بازار نمود.

با ظهور مکینتاش و ارائه نسخه‌های مختلف برنامه‌های نشر رومیزی زیادی توسط کمپانی ادوبی (Adobe) انتشار یافتند من جمله PageMaker و بعدها برنامه ساخت انیمیشن که موجب شد تا سیستم عامل مکینتاش در بین انتشارات و سازندگان فیلم و موسیقی طرفداران بسیاری پیدا کند و سیستمی محبوب واقع شود. شایان ذکر است که بسیاری از نرم‌ افزارهای مشهور کنونی مانند مایکروسافت ورد و ادوبی فوتوشاپ اولین بار برای کامپیوتر مکینتاش نوشته شدند.

در اواسط دهه ۱۹۸۰ اپل دارای دو دپارتمان بود که روی ان ها کلیک کرده بود: یکی روی سری‌های اپل II که خاص کاربران خانگی بود و دیگری روی سیستم‌های مکینتاش که مخصوص کاربران حرفه‌ای طراحی شده بود. اپل روی این دو دپارتمان تحقیقات بسیاری را انجام داد و مدام بر روی آن ها پژوهش هایی انجام داد.

اما با وجود تمام این تلاش‌ها و تحقیقات مکینتاش نتوانست به سهم بازاری مشابه دهه ۷۰ کامپیوترهای اپل II دست پیدا کند، اما همچنان به رقابت خود با کامپیوترهای آی‌بی‌ام ادامه داد. (مکینتاش (سیستم Unix) با مک او اس فرق دارد).

بعدها هیئت مدیره تصمیم به برکناری استیوجابز از پست مدیریت گرفتند و استیوجابز به نشانه اعتراض در فاصله بین سال 1985 تا 1986 در شرکت حضور نداشت اما در طی این فاصله زمانی سیستم جدیدی به نام نکست (NEXT) را بنا نهاد.

کمپانی اپل در سال 1989 استراتژی و برنامه خود را بر پایه تولید سه مدل کامپیوتر جیبی بنا نهاد. اپل در 1989 محصولی جدید به نام نوت بوک Power Bookکه نوعی کامپیوتر جیبی بود به بازار معرفی نمود که با همکاری شرکت سونی و بکارگیری از صفحه مانیتور 9 اینچی، باتری های دو ساعته و هارد درایو 20 مگابیتی، به فرم ارگونومیک طراحی شده بود توانست سود زیادی را در 1991 نصیب شرکت کند.

آنچه شهرت اپل را به عنوان تولید کننده باکیفیت، در زمینه کامپیوترهای رومیزی و کامپیوترهای قابل حمل تثبیت کرد تولید یکی از مدل های نوت بوک که Power Book 100 نام داشت بود. در طراحی این محصول قطعات الکترونیکی بسیار عالی و با کیفیتی به کار گرفته شده اند و در ساخت آن دقت و ظرافت زیادی به خرج داده شده است و در همین سال ها این نوت بوک ها سود زیادی را نصیب شرکت کرده است به همین خاطر مجله MacAddict سال های 1989 و 1991 را دوران طلایی این شرکت نام نهاده است.

اما این دوران طلایی زیاد دوام نداشت و با تولد مایکروسافت دوام آن پایان یافت اگرچه اپل مایکروسافت را به کپی برداری متهم کرد اما این شرکت فعالیت خود را ادامه داد و پیشرفت زیادی هم کرد و این باعث شد که اپل برای رقابت با آن دست به تولید محصولاتی پر هزینه زد و این باعث شد اپل تا مرز ورشکستگی برود. در آن زمان اپل برای پیروز شدنش با رقبای قدیمی خود یعنی آی بی ام و موتورولا یکی شد تا کامپیوتری با سخت افزار IBM و موتورولا و نرم افزار اپل تولید نماید.

در اواسط دهه 90 این پروژه با شکست مواجه شد و اپل NEXT Step که متعلق به استیوجابز بود را خریداری نمود و به این شیوه استیو جابز دوباره وارد اپل شده و در سال 1997 دوباره به عنوان مدیر عامل برگزیده شد و شروع به فعالیت نود و اطلاعات ریز و گسترده زیادی را انجام داد. در سال 2001 اپل سیستم عامل Mac OS X را ارائه کرد که بر پایه NEXT Step و BSD بنا شده بود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ از ما بپرسید
×
گفتگو را شروع کنید
پشتیبان لیماسرویس

ما معمولا در کمتر از 5 دقیقه پاسخگو شما هستیم...