همه چیز درباره برند سامسونگ

همه چیز درباره برند سامسونگ

سامسونگ (samsung)، شرکت ۸۰ ساله کره ای با فعالیت بین المللی که به خوبی مسیر موفقیت را، از یک شرکت کوچک تجاری تا یکی از بزرگ ترین تولید کننده های دنیای الکترونیک و فناوری و همچنین لوازم خانگی به درستی طی کرده است.

مرکز شرکت سامسونگ در شهرک اداری سامسونگ تاون در سئول قرار دارد. این شهرک یک پارک فناوری اطلاعات و مرکز اداری است که کاملاً متعلق به سامسونگ و زیر مجموعه های آن است. سامسونگ نیز، مانند دو برند بزرگ شرقی دیگر، یعنی شیائومی و ال جی، دارای زیر مجموعه های متنوعی می باشد که لزوماً تمام آن ها در یک زمینه فعالیت نمی کنند. اگر موافق باشید به سال ۱۹۳۸ بازگردیم و تاریخچه سامسونگ را بررسی کنیم.

تاریخچه سامسونگ

( لی بیونگ چول ) در سال ۱۹۳۸ یک شرکت بازرگانی با نام Samsung Sanghoe در شهر دائگو تأسیس کرد. در ابتدا فعالیت این شرکت محدود به صادرات ماهی، سبزی و میوه به چین بود اما در همان دهه اول با رشد سریع، توانست جزو ده شرکت بزرگ کره شود؛ بنابراین آقای لی در سال ۱۹۴۷ مرکز مدیریت سامسونگ را به سئول منتقل کرد. با در گرفتن جنگ کره در همان سال ها، لی مجبور شد سئول را ترک کند و برای مدتی فعالیت خود را به تصفیه شکر و تولید پشم محدود کند.

دهه ۱۹۷۰ برای سامسونگ دهه ای پربار و شگفت انگیز بود. در سال ۱۹۷۳ دومین برنامه ۵ ساله این شرکت اعلام شد و همانگونه که در این برنامه عنوان شده بود، شرکت از مرحله تولید و تجارت مواد اولیه به مرحله ساخت محصول نهایی ارتقا یافت.

حدوداً در پایان دهه ۷۰ سامسونگ شرکت زیر مجموعه ای با نام Samsung Electronics Industries را تأسیس کرد و به وسیله آن به صورت جدی وارد حوزه صنعت الکترونیک شد. این زیر مجموعه بزرگ و مهم خود به بخش های متنوع دیگری مانند بخش تولید دستگاه های الکترونیکی، الکترومکانیکی، بخش مستقل نیمه هادی ها و تولید قطعات دستگاه ها تقسیم می شد. در این سال ها سامسونگ آنچنان پیشرفت کرد که شرکت های صنایع سنگین، پتروشیمی، ابزار های دقیق و کشتی سازی سامسونگ یکی پس از دیگری تأسیس شدند و شرکت سامسونگ الکترونیکس اولین صادرات خود را انجام داد. در سال ۱۹۸۰ محصولات این شرکت راهی بازارهای جهانی شدند.

اولین محصولاتی که توسط گروه سامسونگ تولید و عرضه شد شامل یخچال، تلویزیون، ماشین حساب، ماشین لباسشویی و سیستم تهویه هوا بود.

در سال ۱۹۸۰، سامسونگ یک شرکت کاملاً رشد یافته و قدرتمند بود و برای یک خرید مهم اقدام کرد؛ آن ها شرکت مخابراتی Hanguk Jeonja Tongsin را در شهر گومی خریدند. جالب است بدانید شرکت هانگوک پایه و اساس ورود طوفانی سامسونگ به قلمرو عظیم تولید تلفن های همراه بود.

۷ سال بعد، یعنی در سال ۱۹۸۷ لی بیونگ چول در گذشت و پسر او ( لی کان هی ) مدیریت گروه سامسونگ را به عهده گرفت. او به سرعت برنامه دوم توسعه گروه سامسونگ را راه اندازی کرد. طبق این برنامه، آن ها تصمیم بر تجدید ساختار کسب و کار های قدیمی و تبدیل شرکت به یکی از ۵ شرکت برتر الکترونیک و همچنین ارتقای شرکت به شرکتی با کلاس جهانی داشتند. البته پس از مرگ مؤسس سامسونگ این شرکت به چهار بخش سامسونگ گروپ (که بخش اصلی بود و تعداد زیادی از زیر مجموعه ها را تحت تسلط خود حفظ کرد)، شینسگائه، سی جی و هانسول تقسیم شد. سه بخش دیگر در دهه ۲۰۰۰ به طور کامل از زیر پرچم مدیریت سامسونگ گروپ خارج شده و مستقل شدند.

و اما دهه ۹۰ میلادی، دوران مدیریت نوین در شرکت سامسونگ بود. آن ها شعار ( اول کیفیت ) را سرلوحه کار خود قرار دادند. پس از تولید ۱۷ محصول مختلف مانند نمایشگر های رایانه، محصولات نیم رسانا و …، برخی از آن ها نظیر نمایشگر های ال سی دی، موفق به کسب مقام اول جهانی شدند. جهش بزرگ سامسونگ در دنیای دیجیتال در قرن ۲۱ رخ داد؛ بدین شکل که محصولات زیاد و متنوعی را در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به بازار جهانی عرضه کردند.

هم اکنون زیر مجموعه های اصلی صنعتی سامسونگ شامل سه واحد Samsung Heavy، Samsung Electronics Industries و Samsung C&T می باشند. و اما از دیگر زیر مجموعه های سامسونگ که در حوزه خود بسیار نامدار و موفق بوده اند می توان به شرکت بیمه عمر سامسونگ، سامسونگ اورلند (مدیر پارک سرگرمی Everland، قدیمی ترین مرکز تفریحی کره جنوبی) و Cheil Worldwide اشاره کرد. شرکت چیل ورلدواید (Cheil Worldwide) یک آژانس تبلیغاتی بسیار معتبر و بزرگ در جهان است که در واقع متعلق به سامسونگ می باشد.

زمینه فعالیت سامسونگ

در سال های ابتدایی دهه ۲۰۰۰، سامسونگ در فعالیت های بین المللی و ساخت و ساز نیز بسیار موفق عمل کرد. زیر مجموعه Samsung C&T که در بخش های ساخت وساز، سرمایه گذاری و نیروگاه فعالیت می کند، توانست در چند پروژه بزرگ و جهانی خوش بدرخشد. عظیم ترین پروژه هایی که توسط این شرکت انجام گرفته اند، برج تایپه ۱۰۱ در تایوان، برج های دوقلو پتروناس و مهم تر از همه برج بلند مرتبه خلیفه دوبی هستند.

محصولات شرکت

سامسونگ در فعالیت ۸۰ ساله خود، محصولاتی با تنوع بسیار زیاد روانه بازارهای جهانی کرده است و همچنین با شرکت های متعددی همکاری داشته و یا با خرید شرکت های دیگر گستره تولیدات خود را افزایش داده است. بخش اعظم درآمد سامسونگ از سوی زیر مجموعه بزرگ خود یعنی سامسونگ الکترونیکس کسب می شود. برخی از تولیدات این بخش در بازار مربوطه، برند پیشگام شناخته می شوند.

در ادامه برخی از مهم ترین محصولات سامسونگ گروپ را نام می بریم:

پنل های LCD و LED

تلفن همراه و تبلت

نیمه هادی ها (تراشه های حافظه)

تلویزیون

کامپیوتر و لپ تاپ

چالش های samsung در مسیر ۸۰ ساله

هر برند و شرکت بزرگی در جهان، طبیعتاً در طول مسیر پیشرفت خود با مشکلات و چالش های متعددی روبرو می شود و سامسونگ نیز از این قائده مستثنی نبوده است. از بزرگ ترین مشکلاتی که گروه سامسونگ، بخصوص شرکت سامسونگ الکترونیکس را به چالش کشید می توان به دستگیری «لی جا یونگ» پسر لی کان هی به دلیل پرداخت رشوه، داغ شدن و انفجار نابهنگام گلکسی نوت ۷ که خسارت ۶ میلیارد دلاری به شرکت وارد نمود و دعاوی حقوقی با اپل اشاره کرد.

1 نظر

  • واقعا برام جالب بود بدونم سامسونگ چجوری به یکی از بزرگترین قطب های الکترونیک جهان تبدیل شد. ممنون

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ از ما بپرسید
×
گفتگو را شروع کنید
پشتیبان لیماسرویس

ما معمولا در کمتر از 5 دقیقه پاسخگو شما هستیم...