در سال 2010 دنیای تکنولوژی شاهد تولد یک برند جدید و نوپا به نام شیائومی (Xiaomi) بود که با ایده ای نوین و خلاقانه توانست خیلی سریع بین مردم محبوب و شناخته شده شود. در این مقاله داستان شکل گیری و تولد برند شیائومی، طی کردن مسیرهای ترقی و رسیدن به بازار های جهانی را با هم مرور می کنیم.
لی جون؛ استیو جابز چینی!
«به نظرم استیو جابز اگر در چین به دنیا میآمد هیچ وقت نمی توانست موفق شود؛ جابز یک کمال گرای تمام عیار بود درحالی که فرهنگ چینی بر میانه روی استوار است.» این از سخنان لی جون (Lei Jun) بنیانگذار و مدیر عامل فعلی شرکت شیائومی است. لی بعد از فارغ التحصیلی در سال 1991 به استخدام شرکت کینگ سافت (Kingsoft) درآمد و با پیمودن پله های ترقی در طی 7 سال بعدی و در سال 1998 به ریاست کینگ سافت رسید. وی یک سال بعد یک سایت فروش آنلاین کتاب را با نام جویو (Joyo) به تقلید از سایت آمازون راه اندازی کرد که به موفقیت زیادی در کشور چین رسید. سایت آمازون در سال 2004 برای به دست گرفتن بازار چین و کم کردن رقابت به جای راه اندازی سایت خود در این کشور سایت جویو را به قیمت 75 میلیون دلار خریداری کرد!
لی سپس در سال 2007 به علت بیماری از شرکت کینگ سافت استعفا داد و اعلام کرد که برای بهبود بیماری نیاز به استراحت دارد. اما تنها پس از چند ماه پس از این تصمیم لی جون اقدام به سرمایه گذاری در شرکت UCWEB (عرضه کننده مرورگرهای UC Browser) کرد و سپس به ریاست این کمپانی رسید. سر انجام در سال 2010 پس از شش سال از فروش جویو در زمانی که لی با فروش جویو به یک سرمایه دار و حتی یکی از مهمترین سرمایه گذاران کسب و کار های جدید در چین بدل شده بود، شرکت شیائومی را تاسیس کرد.
تاریخچه شیائومی
در سال 2010 لی جون به همراه 8 نفر دیگر و با سرمایه گذاری 4 کمپانی دیگر که شامل 2 شرکت چینی، یک شرکت سنگاپوری و شرکت آمریکایی Qualcomm، کمپانی شیائومی را با هدف تولید انواع تلفن هوشمند و نرم افزارهای مختلف در شهر پکن چین راه اندازی کرد. معنی نام شیائومی طبق سخنان لی جون از دو واژه xiao به معنی ارزن (برنج کوچک) و mi به معنی موبایل اینترنت (mobile internet) می باشد که احتمالا علت انتخاب بخش اول یعنی Xiao اشاره به ارزش توجه به فناوری های کوچک و کاربردی دارد و شیائومی این مسیر (سرمایه گذاری روی محصولات کوچک) را از ابتدای تاسیس خود پیش گرفته است.
البته لی اشاره کرده که mi مخفف ماموریت غیر ممکن (mission impossible) نیز می باشد و اشاره به سختی هایی دارد که در ابتدای راه با آن ها دست و پنجه نرم کرده اند. شاید کمتر کسی در سال های اولیه ورود این برند تصور می کرد که روزی شیائومی بتواند با شرکت های بزرگ رقابت کند و آنها را حتی به چالش بکشد، اما این کمپانی با سیاست های خلاقانه و سبک جدید مشتری مداری خود توانست به یک کمپانی بزرگ در سطح جهان تبدیل شود.
شیائومی در ابتدای راه خود رام MIUI را که مبتنی بر اندروید بود طراحی کرد. هدف از طراحی MIUI عرضه یک رابط کاربری بهتر و کارآمدتر از رابط کاربری اندروید در چین بود، چرا که در چین عرضه تمام قابلیت های اندروید با مشکلاتی مواجه است و نمی توان به همه امکانات روی اندروید دسترسی داشت، بنابراین شیائومی با هدف بهبود کاربری اندروید MIUI را عرضه کرد. این رابط کاربری با استقبال خوبی مواجه شد و در ادامه با به کار گیری آن در محصولات شیائومی بسیار فراگیر و محبوب تر از قبل نیز شد.
در سال 2011 شیائومی اولین گوشی خود را با نام Mi One معرفی کرد و به طور رسمی وارد بخش تولید سخت افزار شد. هدف شیائومی از ورود به صنعت موبایل تولید گوشی هایی با کیفیت اما با قیمت پایین تر از نمونه های مشابه بود و بر خلاف سایر کمپانی ها تمرکز درآمدی خود را روی محتوا و محصولات جانبی انواع تلفن هوشمند قرار داد. گوشی های شیائومی در مقایسه با سایر نمونه های مشابه از برندهای سامسونگ و اپل قیمت خیلی پایین تری داشتند، در حالی که از لحاظ سخت افزاری و توان اجرایی عملکردی مشابه را ارائه می دادند و همین موضوع موجب محبوبیت بی نظیر شیائومی شد.
علت این موضوع نیز بر می گردد به سیاست فروش شیائومی که روی تمام محصولات سخت افزاری خود پس از کسر مالیات تنها حاشیه سود 5 درصدی خواهند داشت. این میزان سود در مقایسه با کمپانی های دیگر بسیار پایین تر است و شرکت هایی همچون اپل که هزینه های گزافی را برای تبلیغات محصولات خود انجام می دهند، هرگز حاضر به انجام چنین کاری نخواهند بود!
شیائومی با عرضه گوشی های با کیفیتی که قیمتی معقولانه داشتند، خیلی زود معروف به لقب “اپل آسیا” شد و طرفداران بسیاری پیدا کرد. کمپانی اپل معمولا به داشتن طرفداران پر و پا قرص و دو آتشه معروف است و این طرفداری به حدی است که آنها حاضرند برای خرید محصولات جدید اپل ساعت ها در صف های طولانی منتظر بمانند.
شیائومی هم با شعار «فقط برای طرفداران» با ایجاد یک محیط دوستانه با کاربران، توانسته یک جامعه هواداری بزرگ به وجود آورد که آنها هم اکنون فعالیت های زیادی را در گسترش و آشنایی با این برند چینی در کشور چین و سایر نقاط جهان انجام می دهند. این جامعه طرفداری حتی پا را از این هم فراتر گذاشته و روز 6 می را به عنوان روز شیائومی معین کرده اند و در این روز شیائومی کمپین های فروش مختلفی راه اندازی می کند و محصولات جدیدی نیز از این برند معرفی می شوند.
سیاست فروش و مدل کسب درآمد
برند شیائومی تنها فروشنده موبایل هوشمند و لوازم جانبی آن نیست و در حوزه های دیگری نیز فعالیت دارد که شاید حتی فکرش را هم نکنید. لی جون گفته است که مدل کسب درآمد کمپانی شیائومی به چهار زیر بخش تقسیم می شوند:
- گوشی های هوشمند
- اینترنت اشیا و محصولات سبک زندگی
- سرویس های اینترنت
- سایر سرویس ها و محصولات دیگر
بر طبق همین خط مشی شیائومی در سال های اخیر به غیر از حوزه موبایل، با انواع برند های مختلف تقریبا در تمامی حوزه ها همکاری کرده و به تولید انواع گجت های دیجیتال، لوازم هوشمند برای خانه و سایر محصولات هوشمند با کاربری های مختلف در حوزه سبک زندگی پرداخته است.
از جمله این محصولات می توان به انواع دستبند سلامتی، تلویزیون هوشمند، پاوربانک، محصولات خانگی مانند ترازوی هوشمند، پلوپز، جاروبرقی، مسواک، ریش تراش، شارژر بی سیم خودرو و حتی آبگرمکن و چندین و چند محصول دیگر اشاره کرد که واقعا از برند غول تولید کننده موبایل انتظار نمی رود که همچنین محصولاتی را تولید کند. البته همچنان بیشترین سهم از درآمد کمپانی شیائومی از فروش انواع گوشی هوشمند است و چیزی حدود 25 درصد سهم درآمدی شرکت از سایر حوزه ها و محصولات نام برده شده می باشد.
موضوع بعدی در مدل فروش شیائومی، فروش آنلاین محصولات خود بدون هرگونه واسطه است. این کمپانی همواره ترجیح می دهد که به جای استفاده از خرده فروشی ها و استفاده از واسطه ها، خود مستقیما محصولات را به کاربران بفروشد. این کار باعث از بین رفتن هزینه های ناشی از دلالی و واسطه ای می شود و کمپانی می تواند با قیمت پایین تری محصولات خود را به دست مشتری برساند. شیائومی در این زمینه به موفقیت های بسیاری دست یافته و توانسته به رکورد فروش 2.11 میلیون گوشی در 24 ساعت دست یابد که به خاطر همین موضوع موفق به ثبت رکورد گینس در “بیشترین میزان فروش موبایل در یک پلتفرم در طول 24 ساعت” شود.
ارزش بازار شیائومی در زمان حال حدود 44 میلیارد دلار است که برای یک شرکت با عمری حدود یک دهه عالی است. جالب است بدانید که ارزش بازار شیائومی در سال 2021 حتی به 114 میلیارد دلار نیز رسید که بالاترین میزان ارزش شرکت از زمان تاسیس آن تا به الان بوده است. همچنین در زمینه کسب درآمد نیز شیائومی توانسته از ابتدای شروع فعالیت خود تا به الان روندی صعودی داشته باشد و به درآمدی حدود 50 میلیارد دلار در طول یک سال نیز برسد که یک عدد فوق العاده برای یک استارت آپ با طول عمر یک دهه ای محسوب می شود.
- لیماسرویس